Jeg hedder Frederik Bak og arbejder som bassist og komponist med base i København. Jeg er uddannet på Syddansk Musikkonservatorium, hvor jeg studerede rytmisk elbas hos Kaspar Vadsholt fra 2016 til 2019. Derefter fortsatte jeg mine studier på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor jeg fra 2019 til 2023 fordybede mig i klassisk kontrabas under med lærer Joel Gonzalez. Det dobbelte afsæt i både rytmisk og klassisk tradition har givet mig et alsidigt fundament og er en grundsten i mit kunstneriske virke.
Som bassist er jeg aktiv i flere sammenhænge. Jeg er fast medlem af det dansk-sprogede poprock-band Patina, hvor jeg både agerer som live-bassist og sangskriver. Jeg spiller desuden med i Nikola Bankovs jazzfusions projekt, som bærer præg af jazz, der møder pop med elektroniske elementer.
Ved siden af det udøvende virke arbejder jeg som komponist, særligt med musik til scenekunst. Jeg har gennem en årrække haft et tæt samarbejde med dramatiker og instruktør Emil Veber Rasmussen, hvor vi sammen skaber eksperimenterende og tværæstetiske forestillinger. Blandt andet HUNGER (2024), SALUTE SOLITUDE (2023) og den kommende PANDEMONIUM (2026) – et værk for akustiske instrumenter, reallyde og menneskestemmer inspireret af techno og industriel æstetik, der skal opføres med Athelas Sinfonietta og slagtøjsspilleren Mathias Reumert.


Frederik Bak
Musiker & Komponist
